pencil, notes, chewed

Selvitä sudenkuopat ajoissa: yrittäjän äititesti auttaa

Hyvien kysymysten kysyminen on yrittäjälle taitolaji, kun tavoitteena on liiketoiminnan kehitys. Oikeaan aikaan oikean kysymyksen kysymällä voi selvittää kohdeyleisönsä tarpeista todella paljon. Tällä voi säästää aikaa ja rahaa, ja säästyä isoiltakin virheolettamuksilta tuote- ja palvelukehityksessä.

Luin viime talvena The Mom Test -kirjan, jonka on kirjoittanut Rob Fitzpatrick. Olen huomannut palaavani kirjan ajatuksiin, muistilistoihin ja omiin muistiinpanoihini säännöllisesti tämän jälkeenkin.

Kirjan pääidea on yksinkertainen: jos olet yrittäjä, joka haluaa selvittää tuoteideansa myyvyyttä, älä ainakaan kysy ensimmäisenä äitisi mielipidettä. Äitien perustehtävä elämässä on rakastaa ja kannustaa kaikessa, mihin jälkikasvu ryhtyy. Vaikka tuoteideasi olisi aivan pöhkö ja epärealistinen, äiti ei tule kertomaan totuutta, vaan kannustaa aina (”Kuulostaa hyvältä kultaseni, onnistut varmasti”).

Samanlaisen reaktion saa keneltä vain, kun keskittyy keskustelussa liikaa itseensä ja tuotteeseensa. Varmat tavat epäonnistua asiakkaan oikeiden tarpeiden selvittämisessä voi tiivistää näihin:

  • Mainitset tuotteesi tai ideasi keskustelussa liian varhain.
  • Kysyt olisiko keskustelukumppanisi halukas kokeilemaan sitä (ihmiset ovat yleisesti optimistisempia ennakoimaan käyttäytymisestään kuin oikeasti ovat).
  • Puhut enemmän kuin kuuntelet.

Tykästyin The Mom Test -kirjan yksinkertaisiin pääperiaatteisiin niin, että kokosin ne oheiseen infograafin suomeksi sekä oman muistini tueksi että muidenkin hyödyksi. Kirjan voit hankkia pikkurahalla osoitteesta momtestbook.com, joko painettuna tai sähköisenä versiona.

Klikkaa kuvaa suuremmaksi tästä