Palautteella paremmaksi – käyttäjäpalaute nopeassa kokeilussa

Nopea kokeilu Äänitreeni lähti liikkeelle elokuun 2020 lopulla ja tätä kirjoitettaessa lähestytään kolmannen treeniviikon alkua. Äänitreeni on Osuuskunta Vokomotiivin tuottama, olemassaoleva verkkokurssi kiireisille äänenkäytöstään kiinnostuneille. Sen pohjalta jatkokehitelty kokeilumme on suunnattu äänenkäytön ammattilaisille eli tässä tapauksessa opettajille osana Oppimisen uusi aika -hanketta. Mitä olemme oppineet tähän mennessä? Ainakin sen, että käyttäjäpalaute on kullan arvoista!

Tarkoituksemme on tutkia mm. millaiset treenit ja harjoitteet tukevat oppimista parhaiten, ja millä keinoin oppimisanalytiikka voi tukea sitä, että kurssiin voi tarvittaessa korjausliikkeitä. Alkuperäiseen treeniin oli tätä tavoitetta varten lisätty uusia kysely- ja reflektointitehtäviä. Kysyimme omaan verkostoomme kuuluvilta pilottikäyttäjiltä palautetta jo ennen varsinaisen opettajatreenin alkamista. Jo pelkästään tämä vaihe auttoi löytämään:

  • käyttäjän näkökulmasta sujuvampia toteutustapoja erilaisille kysymyspatteristoille
  • yleisiä kommentteja käyttökokemuksesta (look-and-feel)
  • ”miksi jotain tehdään”-perustelujen lisäämistä metatekstinä kurssille
  • WordPressin päivityksen yhteydessä ilmenneitä suomi-englanti -käännösharmeja
  • LearnDashin ja Learning Locker LRS:n yhdistelmään liittyviä ansioita ja puutteita datan keräämisen kannalta
  • sekä herkullisen kommentin kurssin työmääriin liittyen: ”Tuntuu kuin ostin tuotteen ja jouduin itse hommiin” eli paljonko kannattaa kysellä ja mitä sillä tiedolla meinaa tehdä?

Asiat, jotka projektitiimiämme tällä hetkellä puhuttavat liittyvät lähinnä juuri tuohon mittaamiseen sekä käyttäjien sitouttamiseen.

Yksi löydökseni vuodenvaihteen Tonttutreenissäni oli, että kysyin treenin alussa ja lopussa samaa asiaa eri tavalla. Se koitui ongelmaksi siinä kohdassa, kun omaa kehitystä pitäisi arvioida: alku- ja lopputilanteet eivät olleet yhteismitallisia. Nyt menossa olevassa hankkeessa alku- ja loppukyselyt ovat samanlaiset. Nyt vain ratkaisemme haastetta saada niistä ulos tarkoituksenmukaista dataa, jonka avulla kehityskaarta suhteessa treenimääriin voisi tehdä jotenkin näkyväksi.

Käyttäjien aktivointi ja sitouttaminen ovat myös tapetilla. Pilottitreenaajillamme oli lyhyt, dedikoitu aika käytettävissään kommenttien antamiseen, mutta varsinaisilla treenaajillamme kurssin suorittaminen etenee muun elämän ja työn ohessa useamman viikon ajan. Mitä huomioita voimme siis lopulta tehdä aktiivisuudesta ja treenimääristä? Millä tavoin voimme ehkä hyödyntää tuuppauksia eli nudgeja, jos eteneminen näyttää hidastuvan? Mitä käyttäjäpalaute voisi kertoa meille ajankäyttöön liittyen ja missä vaiheessa tätä kannattaisi ehkä kysyä?

Matka treenin parissa siis jatkuu!