SEO ja saavutettavuus ajavat eri asioita: case ”aivonmuotoinen idealamppu”

TL;DR
SEO on osoitettu Googlelle. Alt-teksti sivustosi näkövammaiselle käyttäjälle. Eri asioita. Mieti mitä tarkoitusta kuva sivustollasi palvelee.

Kun saavutettavuusdirektiivi tuli voimaan keväällä 2019, uudistin blogin ulkoasua ja tekniikkaa. Kiinnitin muun muassa enemmän huomiota kuvien alt-teksteihin eli siihen, mitä ruudunlukuohjelma kertoo kuvasta henkilölle, joka ei itse kuvaa pysty näkemään tai jos kuva ei jostain syystä lataudu näytettäväksi. Tuolloin opin mitä alt-tekstit ovat ja mitä ne eivät ole. Tekstipätkän pitäisi kertoa tiiviistii sen, mitä kuvassa tapahtuu (esim. ”Musta koira sohvalla”) ja mitä siitä on hahmotettavissa yhdellä silmäyksellä.

Jäin keväällä sellaiseen käsitykseen, että kuvailevat tekstit täytyy lisätä pääpiirteissään aina (vaikka esim. täällä olisi tarkemmalla lukemisella sanottu, ettei tarvitse). Lisäksi joskus olen huomannut, että hakukoneoptimoinnin (Search Engine Optimization, SEO) tukena käyttämäni Yoast SEO -lisäosa nalkuttaa, jos alt-kuvauksia ei ole lisätty.

Korjasin nyt käsitystäni. Julkaisin pari päivää sitten blogikirjoituksen, jonka aiheena oli kokemukseni eräästä oppimispelistä. Koska en halunnut julkaista oikeiden ihmisten kuvia verkostotapahtumasta, valitsin kirjoituksen kansikuvaksi Pixabaysta kuvan, joka liittyi vain symbolisesti aiheeseen. Kuvassa on neljä kättä, jotka tarjoavat toisilleen palapelin palasia sekä aivonmuotoinen idealamppu. Mielestäni kuva osui blogin aiheeseen: kuinka oppimispelissä jokaisen ideat ja kokemukset auttoivat joukkuetta muodostamaan yhteisen näkemyksen ja toivat oivalluksia.

Blogiin kansikuvaa lisätessäni huomasin WordPressiin ilmaantuneen ohjeen kuvien käytöstä sekä linkin W3C.orgin ohjeeseen. Siinä sanottiin, että jos kuva on ns. eye candy, se ei kaipaa alt-tekstiä lainkaan.

Oliko kansikuvani ”aivonmuotoinen idealamppu” juuri eye candy? Taisi olla. Auttaisiko tuo sanapari kertomaan yhtään mitään artikkelini varsinaisesta sisällöstä? Eipä taitaisi. Tuo höpöhöpö tekee juuri sen, mistä WordPressin linkkaama ohjeistus varoitti: se ei tuo lisää informaatiota, vaan päinvastoin sotkee ja harhauttaa.

Se ei liity myöskään SEO:n kannalta mihinkään blogin löydettävyyden kannalta olennaiseen asiaan. Varsinaiset hakusanat olin määrittänyt Yoast SEO-lisäosan opastuksella tekstin uumeniin jo aiemmin. Aiemmin olin jo oppinut sen, että alt-teksti ei ole paikka, johon asiasanoja edes kuuluisi laittaa. (Aiheeseen liittyvässä Twitter-keskustelussa kävi ilmi, että Google saattaa tästä jopa rankaista!)

Toisaalta samassa tekstissä minulla oli esimerkkikuva, jonka sisältö liittyi olennaisesti kirjoitettuun asiaan. Siinä oli esitetty pelistä jälkeenpäin verkostolle jaettu esimerkkivastaus. Ajattelen niin, että tällaisissa yhteyksissä alt-tekstiä EI pitäisi jättää pois, koska se auttaa lukijaa, eikä ole vain symbolinen. Sen alt-tekstinä lukeekin: ”Ryhmätyön tuloksia tiivistettynä verkostotapahtumasta 2019”.

En ole saavutettavuuden asiantuntija, mutta aina kiinnostunut oman toimintani kehittämisestä. Menemättä liikaa lillukanvarsiin voisi tiivistää: vaikka visuaalisuuden merkitys on nykyään sisällöntuotannossa suuri ja kuvia arvostetaan, kannattaa silti miettiä mitä lukijasi hyötyy kuvasta ja mitä tarkoitusta se sivulla ajaa. Edellämainittu W3C.orgin ohjesivusto on hyvä, kun haluat huomioida sivustosi käyttäjät oikeilla tavoilla.