Näkymä virtuaalilaseista Oculuksen huoneisiin

Virtuaalitodellisuus omassa olohuoneessa

Louskutin taannoin leukojani naapurin isännän kanssa siitä, kuinka virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) voisi olla käytettävissä koulutuksissa. Ei ihan tyypillinen small-talkin aihe, mutta isäntä on töissä Liikenneturvassa ja muutaman aasinsillan kautta tuli puheeksi heidän koulutustoimintansa.

Liikenneturvalla on olemassa verkossa Filla & Rilla -oppiaineistoa, jonka on tarkoitettu alakouluikäisille lapsille. Sen avulla koululaiset voivat kerrata turvallisen pyöräilyn sääntöjä hauskalla tavalla. Alkuvuodesta 2018 he julkaisivat Fillarilla:sta Leonidas Oy:n ja Rakka Creativen kanssa tehdyn VR-version. Muistelin, että olin nähnyt sen Tampereella järjestetyssä VR aamu -tapahtumassa. Sovellus oli jäänyt mieleeni helppona ja kohdeyleisölleen sopivalla tasolla olevana toteutuksena.

Ja kun minulle sanotaan: ”Jos haluat sitä kokeilla, niin voin tuoda sen sulle lainaan”, en kieltäydy.

Tuumasta toimeen!

VR-kokemukseni rajoittuu siihen, että olen nähnyt useita demoja messuilla ja tuttujen yritysten kanssa jutellessani. Yleensä siis joku muu laittaa sisällöt katselukuntoon ja opastaa kädestä pitäen mitä tapahtuu. Nyt sain koko setin tavaroita itse käyttöön otettavaksi: Samsung S7 -älypuhelimen ja Samsungin OculusGearVR-silmikon.

Onneksi paketissa tuli mukana hyvät käyttöohjeet. Ne ovatkin tarpeeseen, sillä Filla&Rilla -oppimisympäristö on tarkoitettu opettajille, jotka hekin lainaavat koko VR-teknologiapaketin Liikenneturvalta kahdeksi viikoksi itsenäiseen luokkakäyttöön ja palauttavat sitten takaisin. Verkon Filla & Rilla -palvelussa on lisää ohjeita ja videoita opettajien tueksi.

Infodevaaja luonnollisesti seurasi käyttöönotto-ohjeita jokaista pilkkua myöten. Siitäkin huolimatta yksi juttu jäi harmittamaan. Kun älypuhelimen asettaa silmikkoon ja valitsee Filla&Rilla-sovelluksen, käytössäni ollut älylaite kysyi, annetaanko sovellukselle käyttöoikeuksia laitteeseen. Tuon käyttöoikeusilmoituksen poistökkiminen ei ollut maallikolle ihan helppo nakki. Koska itse sovellusta ohjataan katseella, paketissa ei tullut mukana erillistä, käteen otettavaa ohjainta. Yritin sitä sekä silmikon painikkeilla että sormella. En ole varma miten, mutta jotenkin sain sen pois.

(Tökkiessäni päädyin myös välillä vahingossa Oculuksen toiseen VR-sovellukseen, joka tuli älypuhelimen mukana. Olikin yllätys löytää itsensä yhtäkkiä japanilaishenkisestä loungesta…!)

Perusidea tiivistettynä

Filla&Rillan VR-sovellus on helppokäyttöinen. Sen visuaalinen ilme on samanlainen kuin verkossa löytyvässä oppimateriaalissa ja yksinkertaisuudessaan sopiva kohdeyleisölleen. Myös kertojana ollut naisääni oli pirteä ja kannustava, tai ainakin sellaiseksi varmaan tarkoitettu. Tämä voi olla makuasia ja äänethän saa aina pois jos haluaa.

Sovellus tarjosi yhteensä yhdeksän erilaista videomuotoista liikenneskenaariota. Niissä käyttäjä pyöräilee liikenteen seassa ja kohtaa erilaisia tilanteita esimerkiksi risteyksissä. Videot oli kuvattu 360-kameralla oikeissa liikennetilanteissa pyöräillessä.

Jokaisen videon alussa on lyhyt, orientoiva esittely, joka kertoo mihin asioihin juuri siinä skenaariossa täytyy kiinnittää huomiota. Videon lopuksi käyttäjälle annetaan palautetta suorituksesta. Palaute huomioi sekä onnistumiset että parannuskohteet ja on koko ajan kannustava ja tsemppaava.

Ihan kuin oikeassa liikenteessä!

No miltä se sitten tuntui? Virtuaalitodellisuus omassa olohuoneessa oli niin vinkeää, että ensimmäisen videon alussa en jaksanut keskittyä alkuorientaatioon kunnolla. Kun skenaario sitten lähti pyörimään, tuntui kuin en olisi koskaan liikenteen seassa liikkunutkaan… Kääntelin päätäni sinne tänne ”mitä tapahtuu” -hengessä ja olin jäädä virtuaaliautojen alle monta kertaa!

Oculus-lasit virtuaalitodellisuus omassa kodissa
Kuva: Marjaana Jokinen

Sovellus antoi auton tööttäystä muistuttavalla äänimerkillä tiedon, jos en muistanut katsoa vaikkapa takaviistoon lähtiessäni ylittämään tietä ja sieltä olisikin tullut auto tai jalankulkija. Vastaavasti ymmärsin vasta muutaman kerran jälkeen, että jos muut tielläliikkujat osaa huomioida ja ennakoida, ruudulla näkyy vihreä ympyrä. Näiden signaalien pohjalta syntyy kunkin videoskenaarion loppupalaute.

En kokenut pahoinvointia lasit päässä, sillä Filla & Rillan skenaariot voi tehdä istualtaan. Siinä liikutetaan vain päätä ja ohjataan tapahtumia katseella, eikä liikuskella fyysisesti ympäriinsä. Virtuaalitodellisuus voi aiheuttaa joillekin pahoinvointia tai huimausta, sillä liikkuvan pyörän selässä oleminen tuntui ihan realistiselta.

Jäin kaipaamaan skenaarioiden loppuun jotain isompaa yhteenvetoa. Skenaarioita ei ole pakko tehdä järjestyksessä, joten minäkin vain pompin niiden välillä edes takaisin. En tiedä teinkö testailuni liian löysin rantein ja jäikö minulta niin ollen jotain näkemättä, mutta jokin loppukoonti, pisteytys tai muu yhteenveto olisi vielä plussaa.

Opin kuitenkin, että oma suoritukseni virtuaaliliikenteessä selvästi parani loppua kohti. Varmasti hieno kokemus lapsillekin oppia turvallista liikenteessä kulkemista näin!

Yhteenveto

Kiitän:

  • Loistoidea ja kohderyhmälle sopivan simppeli toteutus.
  • Ohjeet käyttöönottoon olivat hyvät: oli mm. huomioitu miten toimia, jos sovellusta tarvitsee päivittää).
  • Rakentaa yhtenäistä kokonaisuutta verkossa olevan Filla & Rillan kanssa.

Parantaisin tai kehittäisin:

  • Älylaitteen käyttöoikeuskysely täytyisi kuitata valmiiksi pois.
  • Voisiko sovellus näyttää kokonaistilanteen jotenkin ja näyttää onnistumiset vaikkapa tähtinä tai muilla symboleilla?
  • Mitä tästä voisi jäädä koululaiselle muistoksi? Jokin ”mestarimerkki” tai vastaava tarra vaikka pyörän kylkeen liimattavaksi? (En rekisteröitynyt Filla & Rilla -verkkosovellukseen, joten en tiedä olisiko siellä tarjolla jotain tällaista.)

Luin jälkeenpäin Leonidaksen tekemästä case-tarinasta, että tämän sovelluksen käyttökokemukseen oli kiinnitetty erityistä huomiota ja sen kehittämiseen oli käytetty useita iteraatioita oikeilla käyttäjillä. Voin silti kuvitella, että käyttöönotossa on jonkinlainen kynnys yksittäiselle opettajalle, jos teknologiat eivät ole ennestään tuttuja. Kuten ITK-messuilla tänä keväänä näin, virtuaalitodellisuus ja sen käyttö on tällä hetkellä yksi kouluja ja opetuksen kehittämistä koskevia isoja teemoja ja monet opettajat ovat innostuneita tutustumaan niihin.

Lue lisää

Edistyneempiä VR- ja 360-testailuja löydät esimerkiksi Auli Nikkasen blogista: https://aulinikkanen.wordpress.com

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *