Tiputetun vesipisaran nostamat laineet ja vaikutus

Vaikuttavuus ja ”so what” hakusessa

Oppiminen ja työntekijöiden osaamisen kehittäminen ovat kuumia puheenaiheita. Vähemmän puhutaan kuitenkin siitä, mikä niiden vaikuttavuus on. Miten koulutukset ja muut oppimistilanteet oikeasti vaikuttavat työntekijöiden arkeen ja millä tavoin tätä seurataan? Saatiinko sitä, mitä haettiin? Mikä muuttui parempaan? Vai muuttuiko mikään?

Sohaisin aihetta vahingossa Twitterissä luettuani paria artikkelia. Ensimmäisessä annettiin tarkat ohjeet koulutusten ROI:n laskemiseen, toisessa kumottiin lähes kaikenlaiset ROI-laskelmat, joita L&D:n kannattaisi tehdä.

Vaikka oppimisen lopputuloksen tai tuotoksen mittaaminen tällaisilla mittareilla onkin vaikeaa, laitoin artikkelien inspiroimana eetteriin lyhyen kyselyn noin kolmen sekunnin harkinnalla:

  1. Seurataanko suomalaisissa yrityksissä koulutusten vaikuttavuutta ja missä vaiheessa?
  2. Jos seurataan, niin miten?

Varsinaiseen äänestykseen vastaajia oli vain parikymmentä, joten mistään virallisesta tutkimuksesta ei voida puhua. Keskustelua, kommentteja ja tykkäyksiä tuli kuitenkin sen verran, että aihe osui johonkin ytimeen. Kokosin tulokset oheiseen infograafiin (teksti jatkuu kuvan jälkeen).

Infografiikka, jossa Twitter-kyselyn tuloksia tiivistettynä

Tämän pienen otannan perusteella koulutusten vaikuttavuus jää ilmaan. Sitä ei joko selvitetä lainkaan tai selvitetään palautteella heti oppimistapahtuman jälkeen, tai 1-2 kertaa vuodessa strukturoidusti esim. kehityskeskustelun yhteydessä.

Tälläkin otannalla voi todeta, että oppimisen ja asioiden soveltamisen ja sisäistämisen kannalta tärkeä kohta eli 30-90 päivän kuluttua näyttäisi menevän useimmissa organisaatioissa vähän ohi. Juuri siinä vaiheessa voisi olla eniten tarjolla pohtimisen paikkoja: “Mitä teet nyt eri tavalla kuin aiemmin? Miten ja missä se näkyy? Millaisia mahdollisuuksia sinulla oli jakaa osaamistasi?”

Useimmilla työpaikoilla tuohon ajanjaksoon voisi kenties lisätä mahdollisuuden reflektioon tai kertaamiseen.

Lue lisää

Kuinka kouluttaja voi tehdä koulutuksesta vaikuttavamman, myös oppimistapahtuman jälkeen? Lue Henry ry:n blogista käytännön vinkkejä kouluttajalle >>