Tervetuloa!

Tästä blogista löydät umpitylsiä jorinoita mm. asiakkaan ja loppukäyttäjän ymmärtämisen tärkeydestä, käytettävyydestä, käyttökelpoisen teknisen informaation tuottamisesta, osaamisen kehittämisen eri muodoista sekä 2010-lukulaisen nyhtötyöläisen elämästä muutenkin.

Mutta mikä ihmeen infodevaaja?

Kielitoimisto sitä tuskin vielä tuntee, mutta infodevaaja-sana pulpahti päähäni keväällä 2017. Mihin vain katsoinkin, näin ohjelmistoalan yrityksiä, jotka etsivät vain ja ainoastaan maailman parhaita koodareita riveihinsä. Haussa oli front-end -devaajia, back-end -devaajia ja tietenkin full-stack –tyyppejä, joilla on hallussa sekä koodi- että ihmistaidot.

Tuumin, että johan on! Jos yritys tekee asiakkaille ohjelmistoja tai muunlaisia palveluita, niin tokihan he tarvitsevat jossain vaiheessa myös tuote- ja palveluinformaatiolle kehittäjän, up-front infodevaajan.

Sellaisen tyypin, joka miettii asiakas- ja käyttäjäsisältöjen kehittämistä kokonaisuutena ja tekee sitä etukäteen, eikä vasta sitten kun ihmettelyjä ilmaantuu. Tyypin, joka osaa toimia yhteistyössä niin tuotekehityksen, myynnin, markkinoinnin ja helpdeskin kanssa, ja katsoo siilojen yli loppukäyttäjän informaatiotarpeita. Tyypin, joka ymmärtää asiakkaan ongelmien päälle tai ainakin rohkenee ottaa niistä selvää jo ratkaisujen myyntivaiheessa ja osaa muotoilla tarjotut ratkaisut selkeällä kielellä, oikeaan tarpeeseen vastaten.

Miksi se on tylsää?

Vaikka ”infodevaamista” on jo tehty vuosikymmenet eri muodoissa, ei tämä osaaminen ole kovin tunnettua. Suomenkielisiä, säännöllisesti esim. teknisen viestinnän aihepiiristä juttuja julkaisevia blogeja ei juurikaan löydy, vaikka aktiivinen ammattilaisten yhteisö löytyykin. Jos aihe se olisi laajan yleisön mielestä kivaa, jännää ja mediaseksikästä, bloggaamiseen olisi varmasti jo joku tarttunut.

Tämä osaaminen myös voi olla vaikeasti lokeroitavissa. Infodevaaja on se tylsempi tyyppi verrattuna markkinointi-, myynti- ja some-asiantuntijoihin. Hän ei suunnittele nettisivuja, ei tee brändiprojekteja, eikä graafista suunnittelua. Infodevaajan hommat ovat tylsiä myös koodarien ja arkkitehtien näkökulmasta. Heitä kun ei kiinnosta miettiä myyntiä, käyttäjäsisältöjen tuottamista tai niiden suunnittelua. Yleensä tilanne on päinvastoin: miten minimoitaisiin niihin käytetty aika. Infodevaaja puolestaan ei tee koodia (paitsi joskus HTML:ää ja XML:ää Notepadilla).

Helposti käykin niin, ettei kukaan organisaatioissa mieti eri siilojen yli asiakkaan tai loppukäyttäjän informaatiotarpeita, tai osaa suunnitella ja tuottaa niitä helposti ylläpidettävillä, tarkoitukseen sopivilla menetelmillä ja prosesseilla. Infodevaajalla on hallussaan koko sisältöjen tuottamisen kaari aina markkinoinnista käyttäjätukeen asti.

Photo credit: Foter.com

Ja minä teen tätä koska…?

Mielestäni näissä hommissa ei ole mitään tylsää. Lue vaikkapa tästä artikkelista, millaista liiketoiminnallista lisäarvoa teknologian selittäminen ja infodevaaminen voivat tuottaa ja mihin kaikkeen kiinnostavaan tällä alueella voi kätösensä upottaa! Blogi jäsentää omalta osaltaan sitä, mitä ihmisen ja teknologian yhteispeli tässä ajassa tarkoittaa.

Olen taustaltani tekninen kirjoittaja ja informaatioarkkitehti, jolla on vuosien kokemus myös verkko-oppimisen maailmasta, SaaS-ratkaisumyynnistä, markkinoinnista, tuotekehityksestä ja monen sortin projektien manageroinnista. Puhun suomea, savoa, englantia, agilea ja leania, enkä pelkää asiakkaita enkä nörttejä.

Tällä hetkellä minua kiinnostaa viedä infodevaaminen 2020-luvulle. Seuraa blogia, niin tiedät mitä tuleman pitää!

 

Blogin ylläpitäjä, kroonisesti kehittämishaluinen FL Marjaana Jokinen viihtyy informaationhallinnan ja osaamisen kehittämisen tienristeyksissä. Blogiin syntyy sisältöä epäsäännöllisen säännöllisesti harrastuksena ja vakavissaan, mutta ei koskaan liian vakavasti.

Lue lisää: https://www.linkedin.com/in/marjaanaj

Tai seuraa Twitterissä: @naanamar