”Mihin me sitä selkeää viestintää tarvittaisiin?”

”Ei, taasko tää on päivittynyt? Eihän täältä löydä enää mitään!”

”Joo, no oon nyt kolmesti laittanut tän matkalaskun menemään ja aina se tulee bumerangina takaisin… eikä täällä edelleenkään oo mitään nappia, jossa lukis Konsolidoi. Mitä se ees tarkottaa?”

Ja henkilökohtainen suosikkini:

Jokainen meistä painii erilaisten tietojärjestelmien kanssa päivittäin, joko huvikseen tai pakosta: töissä, lääkäriaikaa varatessa, lasta kouluun ilmoittaessa, pankkiasioita hoitaessa tai lentolippuja ostaessa. Maailma on pullollaan erilaisia käyttäjäkokemuksen suunnittelijoita, käytettävyysasiantuntijoita, teknisiä kirjoittajia, käytettävyystestaajia, palveluarkkitehtejä, palvelumuotoilijoita ja käyttöliittymäsuunnittelijoita, joiden kaikkien tehtävänä on helpottaa sen myyttisen loppukäyttäjän elämää. Miten siis on mahdollista, että vuonna 2018 tilanne on edelleen ylläkuvatun kaltainen?

Ajatelkaa miten ihanaa olisi, jos jokaisella organisaatiolla olisi käytössä ihminen, jonka tehtävänä on ottaa asioista selvää, ja kertoa sitten, mistä mikäkin löytyy, miksi ja miten asioita tulee matkalaskussa yhdistellä, ja miksi päiväkerhomaksua ei voi maksaa enää sen jälkeen, kun kerhosta on eronnut. Toki on mahdollista, että käyttöliittymät jonain päivänä kehittyvät niin intuitiivisiksi, ettei niiden käyttöön tarvitse opastusta, mutta itse tuskin tulen sitä päivää näkemään.

Käyttäkäämme siis siihen asti apuna ammattitaitoista teknistä viestijää. Hän sukkuloi organisaation osastolta toiselle, tuntee kaikki, tietää kenellä on tänään(kin) paha päivä ja kuka on aina valmis auttamaan. Hän tuntee eri genret ja pystyy poimimaan erinäisistä paperikasoista ne oleelliset tiedonmuruset. Hän kaivaa tarvittavan tiedon vaikka kivenkolosta, ja julkaisee sen loppukäyttäjälle soveltuvimmassa muodossa näppärimmän käsillä olevan kanavan kautta. Tämän lisäksi hän usein keittää aika hyvää kahvia ja pitää pöytälaatikossa hätävarasuklaata niitä oikeasti pahoja päiviä varten. Todellinen moniosaaja, siis.

Teknisen viestijän toimenkuvaa ei myöskään tarvitse rajoittaa vain niihin perinteisiin teknologia- ja tekniikka-alan yrityksiin. Julkiset toimijat (”Sote tulee! Juoskaa!”) ja erilaiset viranomaistahot hyötyisivät yhtä lailla selkeästä viestinnästä, joka ei ole mikään pieni tekijä luottamusta lisätessä. Tietoyhteiskunnassa toimimisen edellytys ja kansalaisoikeus on ymmärtää, miten eri säädökset ja päätökset vaikuttavat juuri minuun. Olisiko 2018 se vuosi, kun selkeään viestintään aletaan todella satsata? Kelahan pisti omalta osaltaan homman käyntiin jo vuonna 2010. Milloin muut seuraavat perässä?

 

Jenni VirtaluotoKirjoittaja Jenni Virtaluoto on tekninen viestijä ja filosofian tohtori. Hän toimii nykyään selkokielipoliisina Oulun yliopistossa. Verkostoidutaan!

https://www.linkedin.com/in/jenni-virtaluoto/

 

 

Lue lisää

UX Writer and UX writing – ammattina tekstien muotoilu digitaalisissa ympäristöissä >>

Value arguments for docs and techcomm >>


Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *