Microlearning ja moniteholasit

Microlearning ja moniteholasit

Minulla on moniteholinssit. En katso maailmaa joko verkko-oppimisen tai ainoastaan teknisen viestinnän kantilta, yhdestä perspektiivistä. Monitehoni ovat parhaimmillaan nähdessään jotain tuttua siellä, missä muut näkevät uutta, tai uutta siellä, mikä on muille itsestäänselvää.

Luin artikkelin, jossa sanottiin näin:

“When someone is trying to solve a problem on the job, they don’t to want to read a 20-page article. They want something fast.”

Vähän myöhemmin siinä sanottiin myös näin (PIIP-lisäykset ovat omiani, pidetään vähän jännitystä yllä):

“She said [PIIP] demands even more thought about how you weave between the chunks of [PIIP] so there is a cohesive and effective journey to change [people’s] knowledge, beliefs and behaviors.”

Ja lopuksi myös:

“[PIIP] professionals need to be careful of all the pretty bells and whistles,” she said. “At the heart, you still need great [PIIP] architecture.”

Lainaukset ovat artikkelista This is your brain on learning ja se sijaitsi MOOC-kurssissa nimeltä Experience Matters: A Crash Course in Learning Experience Design. Olin juuri käymässä läpi modulia “Personalized learning”.

PIIP-kohtien tilalla tekstissä luki microlearning tai pelkkä learning.

Mutta niissä olisi voinut ihan yhtä hyvin lukea esimerkiksi technical documentation, user content, information ja pätkät olisivat silti yhtä lailla ymmärrettäviä.

Teknisen viestinnän perusajatus on laittaa loppukäyttäjän tarpeet ensimmäiseksi. Sen jälkeen informaatiota palastellaan sopiviin palasiin, joista kootaan erilaisia “journeyja” eri tarpeita varten.

Kaksilla laseilla katsovana teesini on, ettei tuo microlearning ole ihan uutta.

Mutta niin kauan kuin toimitaan siiloissa, eri osastot päätyvät tekemään samoja asioita päällekkäin, peräkkäin ja lomittain oppimatta toistensa hyvistä käytänteitä ja äimistyvät, kun uuteen asiaan löytyisikin jo ratkaisu.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että loppukäyttäjän tarpeita katsotaan vain yhdestä vinkkelistä, aina vuorotellen sen mukaan, tehdäänkö Training- vai Doc-asioita. Ehkä sitä käyttäjääkin auttaisi, jos katsottaisiin hänen tarpeitaan monitehojen läpi?