Treenipunnukset

”Kesäksi kirjoituskuntoon” eli kuinka jatkaa blogia tauon jälkeen

Työnteko tunnetusti haittaa harrastuksia. Niin tätäkin harrastusta. Alkuvuoden vapaa-aikaa ovat lisäksi verottaneet erikoistumisopintojen loppuvaiheet etätehtävineen ja kehitysprojekteineen. On ollut pakko jättää blogia hieman taka-alalle.

Nyt taas kiinnostaisi tuottaa tekstiä, mutta kuinka saada luovat suonet sykkimään ilman paineita? Onneksi löysin Googlesta hyviä vinkkisivuja, joilla ammattikirjoittajat listaavat vinkkejä ”Kuinka aloittaa bloggaaminen uudelleen tauon jälkeen”. Enemmän tuli kuitenkin vastaan tekstejä, joissa neuvotaan, kuinka aloittaa kuntosali- tai muu fyysinen treeni pitkän tauon jälkeen.

Koska toisiinsa liittymättömien asioiden yhdistely on juuri minun juttuni, niin tässä eri lähteistä soveltamani TOP5-vinkit kirjoituslihasten hellään lämmittelyyn ilman nyrjähdyksiä. Laitathan kommentteihin terveiset, jos näistä oli sinullekin hyötyä!

1. Löydä motivaatio

Treenaamisen liekin täytyy syttyä uudelleen jostain syystä. Minulle motivaatio löytyi siitä, että tähän blogiin on tulossa vieraskynäilyjä. Ilokseni saan julkaista täällä opiskelijaryhmän projektikokemuksia Ihan Oikeista Asiakastöistä!

Haluan tarjota opiskelijoille väylän tehdä oppimistaan julkisesti näkyväksi uudella tavalla. Blogi voi myös tukea heidän ammatillista kehittymistään, sillä linkinhän voi aina lisätä esim. omaan CV:hen tai työhakemukseen. Osallistumisesta tekstin tuottamiseen voi kertoa omalle verkostolleen, samalla lisäten teknisen viestinnän näkyvyyttä alana Suomessa.

Monille näistä opiskelijoista blogitekstin tuottaminen on uusi asia ja tarjoaa oppimiskokemuksen jo itsessään. Se motivoi itseäkin sekä auttamaan kirjoittamisen alkuun että laittamaan omatkin sisällöt ajan tasalle. Practice what you preach!

2. Ole itsellesi armollinen

Kuten treenin aloittamisen kanssa, ei kirjoittamisellekaan pidä heti tauon jälkeen asettaa mahdottomia vaatimuksia. Jos olisin päättänyt väkisin päkistää ulos ajatuksiani tekoälyn soveltamisesta teknisessä viestinnässä tai siitä kuinka “microlearning”-ajatusta voisi soveltaa yrityksissä tapahtuvassa osaamisen kehittämisessä, olisin varmasti vieläkin lähtöpisteessä.

Koska haluan kirjoittaa tänne asioista, joista ei vielä kovin paljon muualla ole kirjoitettu (ainakaan suomeksi), asiantuntijatekstien tuottaminen vaatii aina jonkin verran taustatyötä ja tutkimista. Tämä on se ajankäytöllinen haaste, jota on vaikea ylittää.

Toisaalta itselleen voi olla armollinen soveltamalla muihin yhteyksiin tuottamiaan sisältöjä. Omassa tapauksessani erikoistumisopintojen kurssitehtävät ja oppimispäiväkirjat tarjoavat tähän mahdollisuuden, koska näitä on täytynyt kirjoitella joka tapauksessa. Joskus on ihan mukavaa jakaa ajatuksiaan muuallakin kuin Moodlen uumenissa. Näin syntyi esimerkiksi aiempi minimalismi-aiheinen kirjoitus. Tällä hetkellä viimeistelen lopputehtävää käyttöohjestandardista SFS-EN-82079-1, ja pohdinnassa on blogiin soveltuva näkökulma tähän aiheeseen (…joka ei oikeasti ole niin tylsää kuin ensin luulisi).

3. Pidä paussi ja lähde ihmisten ilmoille

Jos jäykistyy ajattelemaan treenaamista pelkästään suorituskeskeisesti, saattaa menettää siitä kaiken ilon. Samoin voi käydä kirjoittamisen kanssa. Jotta voi tuottaa sisältöä ja uudenlaisia avauksia, täytyy joskus pysähtyä ja ottaa uusia ideoita vastaan.

Onneksi on paikkoja, joihin kokoontuu muitakin treeninhaluisia samalla kertaa. Kalenterissani on huhtikuulle tiedossa mm. seuraavat tapahtumat:

Näitä tulen varmasti ruotimaan myös blogissa. (Ja hei, toisinaan treeni on parasta kaverin kanssa. Kysypä joskus kahvi- tai lounasseuraksi, niin tulen mielelläni sparrailemaan!)

4. Treenaa edes vähän kerrallaan

Jotta kirjoituslihakset eivät olisi jumissa heti ensimmäisen kerran jälkeen, kannattaa niitä pitää lämpiminä varsinaisen treenin välilläkin pienillä teoilla. Olenkin jatkuvasti koonnut muistiin minua kiinnostavia aiheita ja näkökulmien aihioita. Tätä listaa yritän aina välillä päivittää ja joskus saatan kirjoitella jostain aiheesta pidemmänkin kappaleenkin talteen.

Postit-laput läppärillä

Sisältömörön kukistajista tehokkain on Twitter. Se on ehdottomasti ketterin väylä treenata asiantuntijasisältöjen tuottamista päivittäin, edes vähän kerrallaan. Tviittamani asiat ovat joko huomioita ilmiöistä, kiinnostavista artikkeleista tai podcasteista, tai kiinnostavia tapahtumia ja seminaareja. Edes jotain. Pientä.

Somen nopeus ja vuorovaikutteisuus saa myös aikaan sen, että tuttuihin asioihin löytyy uusia näkökulmia. Taannoin Eeva Öörni julkaisi ansiokkaan tekstin organisaatioiden käyttämästä äänensävystä. Siinä todettiin, että asiakkaat ja käyttäjät voidaan joko sitouttaa tai vieraannuttaa palvelujen parista kielenkäytöllä. Tämä muistui mieleeni kuullessani esimerkistä, jossa erään verkko-oppimisympäristön viestien ja kurssitekstien äänensävyn muutoksella oli pystytty lisäämään kurssin suoritusmääriä. Aiemman, etäisen ja velvoittavan sävyn tilalle oli tullut käyttäjää arvostava, lämpimämpi sävy ja teho oli mitattavissa numeroina. En ollut tullut tällaista yhteyttä aiemmin ajatelleeksikaan! Tviittasin ajatuksesta heti, muutama henkilö siihen reagoikin, ja laitoin jutun muistiin odottamaan laajempaa käsittelyä myöhemmin.

5. …ja sitten vain aloita!

Rantakuntoon ei pääse viikossa, edes kuukaudessa, edes muutamassakaan kuukaudessa. Mutta ainakaan siihen ei pääse, jos ei ensin aloita jostain. Tämä ei tule jäämään historiaan Suurena Asiantuntijatekstinä, mutta oli tärkeää saada tämä tulppa nyt pois tieltä. Mikä fiilis, kun tekstiä alkoikin pulputa ulos!

Ja olen minä tänne pöllömpääkin kirjoitellut, kuten nyt vaikka Barbapapoista työelämässä. (Katso myös vielä Kohta 2 “Ole itsellesi armollinen”, johon voisi lisätä myös “Älä liikaa kritisoi itseäsi tai mieti mitä muut ajattelevat”.)